ความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชีในอนาคตภายใต้นวัตกรรมปัญญาประดิษฐ์อัจฉริยะ

 

The Intention to Entering Accounting Career in the Future under the Artificial Intelligence Innovation

 

 

วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ :
5 มีนาคม 2568

วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ :
4 มิถุนายน 2568

วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ :
16 มิถุนายน 2568

กรวิทย์ เอี่ยมอ่อน

นักศึกษาระดับปริญญาโท หลักสูตรบัญชีมหาบัณฑิต

คณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต

ดร.คณิตศร เทอดเผ่าพงศ์

รองศาสตราจารย์ประจำสาขาวิชาการบััญชี

คณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต

(ผู้ประพันธ์บรรณกิจ)

 

 

Received:
March 5, 2025

Revised:
June 4, 2025

Accepted:
June 16, 2025

Korravit Aeim-aon

Master of Accountancy,

Faculty of Accountancy, Rangsit University

Dr.Kanitsorn Terdpaopong

Associate Professor of Faculty of Accountancy,

Faculty of Accountancy, Rangsit University

(Corresponding Author)

 

 

คำสำคัญ :
ปัญญาประดิษฐ์อัจฉริยะ
อาชีพสายงานบัญชี
ผลกระทบของปัญญาประดิษฐ์
ประโยชน์ของปัญญาประดิษฐ์
ทัศนคติ

บทคัดย่อ

งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาถึงความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชีของนักศึกษาบัญชีภายใต้นวัตกรรมปัญญาประดิษฐ์อัจฉริยะ (Artificial Intelligence: AI) โดยตัวอย่างจากงานวิจัยนี้ รวบรวมจากนักศึกษาบัญชีที่กำลังศึกษาในระดับปริญญาตรี หลักสูตรบัญชีบัณฑิต ชั้นปี 1 – 4 จำนวน 218 คน ผ่านเครื่องมือการวิจัยคือ แบบสอบถาม โดยตัวแปรที่ทำการศึกษาคือ 1) ความง่ายในการใช้ปัญญาประดิษฐ์ 2) ประโยชน์ของปัญญาประดิษฐ์ 3) ผลกระทบของปัญญาประดิษฐ์ต่ออาชีพนักบัญชีในอนาคต 4) ทัศนคติต่อวิชาชีพบัญชี 5) ปัจจัยด้านครอบครัว และ 6) ความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชีในอนาคต ใช้สมการโครงสร้างในการหาความสัมพันธ์และอิทธิพลของตัวแปรอิสระ (1 – 5) และตัวแปรตาม (6)

ผลจากการวิจัยพบว่า สมการโครงสร้างความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชีในอนาคตภายใต้นวัตกรรมปัญญาประดิษฐ์อัจฉริยะ สมการโครงสร้างที่พัฒนาได้มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์แสดงผ่านผลการวิเคราะห์สมการโครงสร้างค่าสัมประสิทธิ์ที่ยังไม่ได้ปรับ โดยมีค่าสถิติไคสแควร์เท่ากับ 388.237, degrees of freedom (df) = 180, p - value = .000, CMIN/DF=2.157, GFI = .851, AGFI = .809, CFI = .903, RMSEA = .073 สมการนี้สามารถอธิบายว่า มีนัยสําคัญที่ .001 สะท้อนว่า แบบจำลองมีความสอดคล้องกับข้อมูล โดยผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยด้านครอบครัวเป็นตัวแปรที่มีอิทธิพลทางตรงต่อความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชี ในขณะที่ตัวแปรอื่นด้านปัญญาประดิษฐ์อัจฉริยะมีอิทธิพลทางอ้อมต่อความตั้งใจในการเข้าสู่อาชีพนักบัญชี โดยผลการศึกษาสามารถนําไปประยุกต์ใช้เป็นข้อมูลพื้นฐานในการกำหนดนโยบายและแผนงานต่าง ๆ เพื่อส่งเสริมและพัฒนาคุณภาพของบุคลากรในสาขาการบัญชี ทั้งในระดับสถาบันการศึกษา ภาครัฐ และภาคเอกชน ซึ่งจะนำไปสู่การพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมของประเทศในระยะยาว

 

 

Keywords:

Artificial Intelligence,

Accounting Career,

Impact of AI,

Benefits of AI, Attitudes

ABSTRACT

This research aims to study the intention of accounting students to pursue a career as accountants in the context of artificial intelligence (AI) innovations. The samples of this study was collected from 218-undergraduate accounting students from the first to fourth year, using a questionnaire as a research instrument. The variables examined include: 1) Ease of use of artificial intelligence, 2) Benefits of artificial intelligence, 3) Impact of artificial intelligence on the future of the accounting profession, 4) Attitudes towards the accounting profession, 5) Family-related factors, and 6) Intention to enter into accounting profession in the future. Structural equation modeling was employed to analyze the relationships and influences between the independent variables (1-5) and the dependent variable (6).

The findings indicate that the structural equation model delineating the intention to pursue a career in accounting under artificial intelligence innovations. The developed model is consistent with empirical data, as demonstrated through the analysis results of the model (Unstandardized Coefficients). The statistical values obtained include Chi-square = 388.237, df = 180, p-value = .000, CMIN/DF = 2.157, GFI = .851, AGFI = .809, CFI = .903, RMSEA = .073. This model exhibits significance at the .001 level, indicating its alignment with the data. The research findings indicate that family-related factors exert a direct influence on the intention to pursue an accounting career. Conversely, variables concerning artificial intelligence demonstrate an indirect influence on this career intention. The results of this study can serve as foundational resource for formulating policies and strategies aimed at enhancing and developing the quality of personnel in the accounting field, both in educational institutions and the public and private sectors. Such initiatives contribute to the long-term economic and social development of the country

 

 

 

REFERENCES

Agarwala, T. (2008). Factors influencing career choice of management students in India. Career Development International, 13(4), 362–376. https://doi.org/10.1108/13620430810880844

Ajzen, I. (1985). From Intentions to Actions: A Theory of Planned Behavior. In J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.), Action Control: From Cognition to Behavior (pp. 11–39). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69746-3_2

Ajzen, I. (1991). The Theory of Planned Behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T

Amaning, N., Reindolph, O., Alexander, K., & Peprah-Amankona, G. (2024). Determinants of Career Intentions of Accounting Students. International Business Research, 13, 14–14. https://doi.org/10.5539/ibr.v13n12p14

Amirrudin, M., Nasution, K., & Supahar, S. (2021). Effect of Variability on Cronbach Alpha Reliability in Research Practice. Jurnal Matematika, Statistika Dan Komputasi, 17(2), Article 2. https://doi.org/10.20956/jmsk.v17i2.11655

Auyeung, P. (2010, October 5). Factors influencing accounting students’ career choice: A cross-cultural validation study: Accounting Education: Vol 6, No 1. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/096392897331596

Bagozzi, R. (1992, July). Development and Test of a Theory of Technological Learning and Usage—Richard P. Bagozzi, Fred D. Davis, Paul R. Warshaw, 1992. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/001872679204500702

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. SAGE. https://books.google.co.th/books?hl=th&lr=&id=PdY9o3l5vpYC&oi=fnd&pg=
PA94&dq=Bandura,+A.+(1977).+Social+learning+theory.+Prentice+Hall.+Bandura,+
A.+(1986).+Social+foundations+of+thought+and+action:+A+social+cognitive+theory.
+Prentice-Hal&ots=uHeYxU0ifS&sig=uchUQu5IRxG-YZUAVtbQfBy7gQ&redir_esc
=y#v=
onepage&q&f=false

Brauner, P., Hick, A., Philipsen, R., & Ziefle, M. (2023). What does the public think about artificial intelligence?—A criticality map to understand bias in the public perception of AI. Frontiers in Computer Science, 5. https://doi.org/10.3389/fcomp.2023.1113903

Cho, E. (2016). Making Reliability Reliable: A Systematic Approach to Reliability Coefficients. Organizational Research Methods, 19(4), 651–682. https://doi.org/10.1177/1094428116656239

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the Internal Structure of Tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

Davis, F. D. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008

Dhian, R. (2020, May 27). Factors Affecting Intention in Accounting Study Program Students Choosing the Public Accountant Profession | Jurnal Akuntansi dan Bisnis: Jurnal Program Studi Akuntansi. https://ojs.uma.ac.id/index.php/jurnalakundanbisnis/article/view/3262

Dibabe, T. M., Wubie, A. W., & Wondmagegn, G. A. (2015). Factors that Affect Students’ Career Choice in Accounting: A Case of Bahir Dar University Students.

Dong, N., Bai, M., Zhang, H., & Zhang, J. (2019). Approaches to learning IFRS by Chinese accounting students. Journal of Accounting Education, 48, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2019.04.002

Dwivedi, Y. K., Kshetri, N., Hughes, L., Slade, E. L., Jeyaraj, A., Kar, A. K., Baabdullah, A. M., Koohang, A., Raghavan, V., Ahuja, M., Albanna, H., Albashrawi, M. A., Al-Busaidi, A. S., Balakrishnan, J., Barlette, Y., Basu, S., Bose, I., Brooks, L., Buhalis, D., … Wright, R. (2023). Opinion Paper: “So what if ChatGPT wrote it?” Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management, 71, 102642. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642

El-Mousawi, H. Y., & Charbaji, A. (2016). Becoming a CPA-How to Attract University Students to the Accounting Profession Using Theory of Planned Behavior? Open Journal of Accounting, 05(02), Article 02. https://doi.org/10.4236/ojacct.2016.52002

Fachrunnisa, Z. H., Artiningtyas, V., & Putri, A. Z. (2022). Factors Affecting Career Selection as a Public Accountant. International Journal of Business, Humanities, Education and Social Sciences (IJBHES), 4(2), Article 2. https://doi.org/10.46923/ijbhes.v4i2.181

Fricker, R. D., & Schonlau, M. (2002). Advantages and Disadvantages of Internet Research Surveys: Evidence from the Literature. Field Methods, 14(4), 347–367. https://doi.org/10.1177/152582202237725

George, D., & Mallery, P. (2024). IBM SPSS Statistics 29 Step by Step: A Simple Guide and Reference (18th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032622156

Hair, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1), 2–24. https://doi.org/10.1108/EBR-11-2018-0203

Hasan, A. R. (2021). Artificial Intelligence (AI) in Accounting & Auditing: A Literature Review. Open Journal of Business and Management, 10(1), Article 1. https://doi.org/10.4236/ojbm.2022.101026

Jackling, B., & and Calero, C. (2006). Influences on Undergraduate Students’ Intentions to become Qualified Accountants: Evidence from Australia. Accounting Education, 15(4), 419–438. https://doi.org/10.1080/09639280601011115

Joshi, A. (2019, May). 15 reasons why AI will create more jobs than it takes. https://www.linkedin.com/pulse/15-reasons-why-ai-create-more-jobs-than-takes-amit-joshi

Luo, W., Guo, X., Zhong, S., & Wang, J. (2019). Environmental information disclosure quality, media attention and debt financing costs: Evidence from Chinese heavy polluting listed companies. Journal of Cleaner Production, 231, 268–277. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.05.237

Malik, S., Muhammad, K., & Waheed, Y. (2023). Nanotechnology: A Revolution in Modern Industry. Molecules, 28(2), Article 2. https://doi.org/10.3390/molecules28020661

Maniyos, V. (2020). The Study of Accounting Professional Scenarios for Strategic Planning in Developing Skills and Professions to Relate to Future Changes. https://archive.cm.mahidol.ac.th/handle/123456789/3645

Nunnally, J. C. (1978). An Overview of Psychological Measurement. In B. B. Wolman (Ed.), Clinical Diagnosis of Mental Disorders: A Handbook (pp. 97–146). Springer US. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-2490-4_4

Nurbaeti, I., Mulyati, S., & Sugiharto, B. (2019). The Effect of Financial Literacy and Accounting Literacy on Entrepreneurial Intention Using the Theory of Planned Behavior Model in STIE Sutaatmjadja Accounting Students. JASS (Journal of Accounting for Sustainable Society), 1. https://doi.org/10.35310/jass.v1i01.65

Peterson, B., & George, R. (2017). How Robotic Process Automation and Artificial Intelligence Will Change Outsourcing.

Phunpanit, N., Poonpanich, N., & Jirojan Buranasiri, A. (2022). Factors affecting baby boomers’ attitudes towards the acceptance of mobile network providers’ AI chatbot (No. 302712). Article 302712. https://digital.library.tu.ac.th/tu_dc/frontend/Info/item/dc:302712

Qader, K. S., Jamil, D. A., Sabah, K. K., Anwer, S. A., Mohammad, A. J., Gardi, B., & Abdulrahman, B. S. (2022). The impact of Technological acceptance model (TAM) outcome on implementing accounting software. International Journal of Engineering, Business and Management, 6(6), 14–24. https://doi.org/10.22161/ijebm.6.6.3

Rita, M., Payangan, O. R., Rante, Y., Tuhumena, R., & Erari, A. (2018). Moderating effect of organizational citizenship behavior on the effect of organizational commitment, transformational leadership and work motivation on employee performance. International Journal of Law and Management, 60(4), 953–964. https://doi.org/10.1108/IJLMA-03-2017-0026

Shi, Y. (2020). The Impact of Artificial Intelligence on the Accounting Industry. In Z. Xu, K.-K. R. Choo, A. Dehghantanha, R. Parizi, & M. Hammoudeh (Eds.), Cyber Security Intelligence and Analytics (pp. 971–978). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15235-2_129

Singaravelu, H. D., White, L. J., & Bringaze, T. B. (2005). Factors Influencing International Students’ Career Choice. Hemla D. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0894845305277043

Soongsombat, P. (2021). Professional Skills and Accountants Performance Standards Affecting the Quality of Financial Statement Report. Journal of Humanities and Social Sciences, Rajapruk University, 7(1), Article 1.

Srirejeki, K., Supeno, S., & Faturokhman, A. (2019). Understanding the intentions of accounting students to pursue career as a professional accountant (SSRN Scholarly Paper No. 3992269). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=3992269

Rita, M., Payangan, O. R., Rante, Y., Tuhumena, R., & Erari, A. (2018). Moderating effect of organizational citizenship behavior on the effect of organizational commitment, transformational leadership and work motivation on employee performance. International Journal of Law and Management, 60(4), 953–964. https://doi.org/10.1108/IJLMA-03-2017-0026

Shi, Y. (2020). The Impact of Artificial Intelligence on the Accounting Industry. In Z. Xu, K.-K. R. Choo, A. Dehghantanha, R. Parizi, & M. Hammoudeh (Eds.), Cyber Security Intelligence and Analytics (pp. 971–978). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-15235-2_129

Singaravelu, H. D., White, L. J., & Bringaze, T. B. (2005). Factors Influencing International Students’ Career Choice. Hemla D. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0894845305277043

Soongsombat, P. (2021). Professional Skills and Accountants Performance Standards Affecting the Quality of Financial Statement Report. Journal of Humanities and Social Sciences, Rajapruk University, 7(1), Article 1.

Srirejeki, K., Supeno, S., & Faturokhman, A. (2019). Understanding the intentions of accounting students to pursue career as a professional accountant (SSRN Scholarly Paper No. 3992269). Social Science Research Network. https://papers.ssrn.com/abstract=3992269

Stancheva-Todorova, E. P. (2018). How Artificial Intelligence Is Challenging the Accounting Profession. Economy & Business Journal, 12(1), 126–141.

Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2019). Using multivariate statistics (Seventh edition). Pearson.

Tang, L. C., & Seng, C. (2016). Factors influence students’ choice of accounting major in Cambodian universities. Asian Review of Accounting, 24(2). https://doi.org/10.1108/ARA-04-2014-0049

Teresa, W. (2020). New Research Shows Skills Gaps A Concern For Workers | UiPath. Digital Transformation. https://www.uipath.com/new-research-shows-workers-concerned-skills-gaps

Venkatesh, V., & Morris, M. G. (2000). Why Don’t Men Ever Stop to Ask for Directions? Gender, Social Influence, and Their Role in Technology Acceptance and Usage Behavior. MIS Quarterly, 24(1), 115–139. https://doi.org/10.2307/3250981

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425–478. https://doi.org/10.2307/30036540

Yang, Y., Du, L., Li, Q., Zhao, X., & Ni, Z. (2024). Vibration prediction and analysis of the main beam of the TBM based on a multiple linear regression model. Scientific Reports, 14(1), Article 1. https://doi.org/10.1038/s41598-024-53868-6

Zemánková, A. (2019). Artificial Intelligence and Blockchain in Audit and Accounting: Literature Review. WSEAS Transactions on Business and Economics, 16, 568–581.

Zhang, Y., Xiong, F., Xie, Y., Fan, X., & Gu, H. (2020). The Impact of Artificial Intelligence and Blockchain on the Accounting Profession. IEEE Access, 8, 110461–110477. IEEE Access. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.3000505