การศึกษาเชิงคุณภาพเกี่ยวกับความท้าทายด้านการปฏิบัติ
ทางภาษีของธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ผ่านแพลตฟอร์มออนไลน์ : กรณีศึกษาประเทศไทย

 

A Qualitative Study of The Tax Practical Challenges of Electronic Commerce Through Online Platform: The Case Study of Thailand

 

 

วันที่ได้รับต้นฉบับบทความ :
18 เมษายน 2567

วันที่แก้ไขปรับปรุงบทความ :
27 มิถุนายน 2567

วันที่ตอบรับตีพิมพ์บทความ :
4 กรกฎาคม 2567

ดร.นิ่มนวล วิเศษสรรพ์

ผู้ช่วยศาสตราจารย์และคณบดีคณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต

วัฒนี รัมมะพ้อ*

ดร.ศิรประภา ศรีวิโรจน์

อาจารย์ประจำคณะบัญชี มหาวิทยาลัยรังสิต
(*ผู้ประสานงานหลัก)

 

 

Received:
April 18, 2024

Revised:
June 27, 2024

Accepted:
July 4, 2024

Dr.Nimnual visedsun

Assistant Professor and Dean,

Faculty of Accountancy, Rangsit University

Wattanee Rammapor*

Dr.Siraprapha Sriviroj

Lecturer of Faculty of Accountancy, Rangsit University
(*
Corresponding Author)

 

 

คำสำคัญ :

ภาษีอากร ธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ การศึกษาเชิงคุณภาพ

บทคัดย่อ

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาปัญหาและสาเหตุการปฏิบัติทางภาษีไม่ถูกต้องที่เกิดขึ้นกับการประกอบธุรกิจพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ขนาดกลางและขนาดย่อม รวมทั้งข้อเสนอแนะแนวทางการแก้ไขปัญหา ศึกษาทั้งกรณีบุคคลธรรมดาและนิติบุคคล เก็บรวบรวมข้อมูลด้วยวิธีสัมภาษณ์แยกกลุ่มแบบสนทนากลุ่มและแบบเชิงลึกจากกลุ่มเจ้าหน้าที่สรรพากรฝ่ายตรวจสอบภาษี 14 คน ผู้ทำบัญชีจากสำนักงานบัญชีคุณภาพ 16 คนและผู้ประกอบการ 3 คน ซึ่งคัดเลือกแบบเจาะจงด้วยการกำหนดคุณสมบัติด้านประสบการณ์การทำงานตรงไม่น้อยกว่า 10 ปี รวม 33 คนด้วยแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการตรวจสอบแบบสามเส้า การวิเคราะห์ถอดความและตีความเพื่อสร้างข้อสรุปแบบอุปนัยจากเนื้อความที่สอดคล้องกัน ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่า การปฏิบัติทางภาษีไม่ถูกต้องส่วนใหญ่เกิดจากความไม่ตั้งใจ ได้แก่ การไม่จดทะเบียนเป็นผู้ประกอบการในระบบภาษีมูลค่าเพิ่มเมื่อมีรายได้เกิน 1.8 ล้านบาทในปีที่มีรายได้เกิดขึ้น ซึ่งส่งผลให้การยื่นแบบแสดงรายการรายได้และต้นทุนขายไม่สอดคล้องกับข้อเท็จจริง การไม่สามารถแสดงแหล่งที่มาและต้นทุนของสินค้า รวมทั้งการหักภาษีเงินได้ ณ ที่จ่ายไม่เป็นไปตามประมวลรัษฎากร สาเหตุเกิดจากลักษณะเฉพาะของการทำรายการผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์และการใช้แพลตฟอร์มของผู้ให้บริการต่างประเทศ ภาวะการณ์แข่งขันในตลาด การขาดบุคลากรที่มีความรู้และสามารถด้านบัญชีและภาษีอากร ทัศนคติของผู้ประกอบการที่มีต่อการเสียภาษี ผู้ให้สัมภาษณ์ได้เสนอแนวทางในการแก้ไขปัญหาดังกล่าว โดยการปรับปรุงระบบการติดตามข้อมูลการทำรายการผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์และระบบการจัดเก็บภาษีที่เอื้ออำนวยต่อการเสียภาษี การเสริมสร้างทัศนคติที่ดีต่อการเสียภาษีและการทำความเข้าใจกับผู้ประกอบการรายใหม่ รวมทั้งยกระดับคุณภาพการให้บริการที่ปรึกษาทางธุรกิจของสำนักงานบัญชี

 

 

Keywords:
Taxation, Electronic Commerce, Qualitative Study

ABSTRACT

By studying both individual and entity examples, this research aims to discover the problems and reasons behind incorrect tax practices that happened in the medium-sized and small-scale electronic commerce. It also hopes to offer recommendations for potential remedies to issues that may arise. The 33 participants in the study; 14 tax inspector officers, 16 accountants from quality accounting firms, and 3 entrepreneurs were chosen based on their qualifications, at least ten years of direct work experience. The data was gathered through group-based of focus group and in-depth interviews by using a semi-structured question. Data analysis using a triangular verification method, deduction and interpretation analysis to draw implicit conclusions from consistent material. The research findings indicate that the majority of incorrect tax practices is unintentionally error. These include failure to register in the value-added tax system when income exceeds 1.8 million baths in the year in which income is generated, resulting in tax file showing incomes and costs of goods sold that are inconsistent with the facts, inability to indicate the source and cost of the goods, as well as non-compliance withholding tax. The reason is due to the specific characteristics of electronic commerce and the use of foreign provider platforms, competitive conditions, lack of knowledgeable and taxable personnel, the entrepreneur's attitude to tax payment. The interviewers have offered guidance on how to solve such problems by offering improvements to the tracking system of information filing through the electronic system, as well as the tax collection system that should be facilitated the tax payment, strengthening a good taxation attitude and tax compliance understanding to new entrepreneurs, and upgrading the business consultancy services quality of the accounting firms.

 

 

 

REFERENCES

Ajzen, I. (1991). Organizational and Human Decision Processes: The Theory of Planned Behavior. Massachusetts: Academic Press Inc.

Allingham, M. G., & Sandmo, A. (1972). Income tax evasion: A Theoretical analysis. Journal of Public Economics, 1(3-4), 323–338.

Akumbo, S., Mbilla, S., Abiire, A., Atindaana, P., Ayimpoya, R., & Ghana, I. (2020). Tax education and tax compliance in Ghana. Researchjournal's Journal of Accounting, 8(1), 1-22.

Alasfour, F. (2019). Costs of distrust: The Virtuous cycle of tax compliance in Jordan. Journal of Business Ethics, 155(1), 243–258. https://doi.org/10.1007/s10551-017-3473-y

Amin, S. N., Buhari, P. Z. A., Yaacob, A. S., & Iddy, Z. (2022). Exploring the influence of tax knowledge in increasing tax compliance by introducing tax education at tertiary level institutions. Open Journal of Accounting, 11(2), 57–70. https://doi.org/10.4236/ojacct.2022.112004

Aregawi, H. T., Patnaik, B. C. M., & Satpathy, I. (2021). Attitude and perceptions of business profit taxpayer’s compliance behavior with moderating effect of financial condition in Tigray, Ethiopia. SCMS Journal of Indian Management, 18(2), 78–90.

Ariyapim, N. (2021). Tax and value added tax of accountants in the accounting service office, KhonKaen province. NEU Academic and Research Journal, 11(1), 207-217.

Bello, K. B., & Danjuma, I. (2014). Review of models/theories explaining tax compliance behavior. Sains Humanika, 2(3), 33-38. https://doi.org/10.11113/sh.v2n3.432

Carruthers, C. K., Fox, W. F., & Murray, M. N. (2016). Tax compliance in the Amazon. Proceedings of the Annual Conference on Taxation, 109, 1–2.

Department of Business Developement. (2023). Press release: Businesses that once declined during the COVID period are now thriving again in 2023. Retrieved 16 March 2024, from https:// www.DBD.go.th/en/ news/176161266

Electronic Transactions Development Agency (2021). Value of e-Commerce Survey 2021. Retrieved 16 March 2024, from http://www.etda.or.th/th/pr-news/ETDA-Reveals-the-Value-of-e-Commerce-in-2021

Fjeldstad, O., Schulz-Herzenberg, C., and Sjursen, I. (2012). Peoples’ view of taxation in Africa: A review of research on determinants of tax compliance. CMI working paper, WP2012: 7.

Freire-Serén, M. J., & Panadés, J. (2013). Do higher tax rates encourage/discourage tax compliance? Modern Economy, 04(12), 809–817. https://doi.org/10.4236/me.2013.412086

Gioacchino, D. D., & Patriarca, F. (2017). Tax compliance, income distribution and social norms. Theoretical Economics Letters, 7(03), 589–595. https://doi.org/10.4236/tel.2017.73044

Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How many Interviews are enough?: An experiment with data saturation and variability. Field Methods, 18(1), 59–82. https://doi.org/10.1177/1525822X05279903

Guiaș, E. G., & Hăineală, C. M. (2021). Tax avoidance and tax evasion in EU: trends and effects. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 30(2), 229–238. https://doi.org/10.47535/1991auoes30(2)024

Jugurnath, B., & Ramen, M. (2018). Ct-model: An explanation of corporate tax payers’ attitude. Journal of Developing Areas, 52(3), 211–230. https://doi.org/10.1353/jda.2018.0047

Kiniphan, P. (2021). Problems in conducting accounting for corporate income tax of accountants in Chaiyaphum. NEU Academic and Research Journal, 11(1), 130-138.

Kleven, H. J., Knudsen, M. B., Kreiner, C. T., Pedersen, S., & Saez, E. (2010). Unwilling or unable to cheat? evidence from a randomized tax audit experiment in Denmark (Working Paper 15769). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w15769

Kuutha, W. (2019). Knowledge and understanding of juristic person entrepreneurs towards corporate income tax in Mueang District, Ubon Ratchathani province. UMT Poly Journal, 16(2), 331-337.

Mahran, M., Rashid, S. F. A., Ramli, R., & Hassan, N. S. A. (2023). Factors influencing tax compliance among TikTok users engaged in e-commerce activities in Malaysia. Asia-Pacific Management Accounting Journal, 18(2), 217–249. https://doi.org/10.24191/apmaj.v18i2-09

Marthadiansyah, Meutia, I., Mukhtaruddin, & Saputra, D. (2013). Empirical study of tax payer compliance in tax filing: applying theory of planned behavior. Annual International Conference on Accounting & Finance, 26–32. https://doi.org/10.5176/2251-1997_AF13.14

Mukuwa, V., & Phiri, J. (2020). The effects of e-services on revenue collection and tax compliance among SMEs in developing countries: A case study of Zambia. Open Journal of Social Sciences, 8(1), 98–108. https://doi.org/10.4236/jss.2020.81008

Newman, W., Mw, N, A., Charity, M., & Ongayi, W. (2018). Literature review on the impact of tax knowledge on tax compliance among small medium enterprises in a developing country. International Journal of Entrepreneurship, 22(4), 1–217.

Office of Customs Affairs, Royal Thai Embassy Brussels. (2017). How does the Organization help to prevent and combat illicit trafficking?. Customer policy monitoring unit news, 2(10). Retrieved 20 March 2024, from https://brussels.customs.go.th/data_files/082f92563a869ef953e869f7b266d838.pdf

Pongpitak, S. (2023). Tax mapping: tax mapping techniques to reduce tax errors, 3rd Edition. Bangkok: Dharmniti Press.

Pongwittayapanu, P. (2023). 12 Trends of Thai e-commerce in 2023. Retrieved 20 March 2024, from https://www.Thebangkokinsight.com

Setiawan, A., Maratno, S. F. E., Rahayu, P. A., & Putri Dewanti, M. P. R. (2019). Stakeholder analysis on Indonesian e-commerce taxation. International Research Journal of Business Studies, 12(3), 277–288. https://doi.org/10.21632/irjbs.12.3.277-288

Sulastri, Andesto, R., & Oktris, L. (2023). The Determinant of tax compliance in Indonesia (experience in e-commerce environment). Journal Research of Social Science, Economics & Management, 3(1), 49–67. https://doi.org/10.59141/jrssem.v3i1.523

Sury, M. M. (2021). Goods and services tax (GST) implementation with special reference to e-commerce. vision: Journal of Indian Taxation, 8(2), 74–85. https://doi.org/10.17492/jpi.vision.v8i2.822105

The Revenue Department Retrieved. (2019). Act amending the revenue code no. 48 B.E. 2019. Retrieved 20 march 2024, from http://www.rd.or.th /fileadmin/user_upload/komor/newlaw/p48.pdf

The Revenue Department Retrieved. (2020). VAT for electronic service (VES). Retrieved 20 December 2023, from http://www.rd.or.th /fileadmin/user_upload/komor/newlaw/p48.pdf

The Revenue Department Retrieved. (2021). E-Commerce. Retrieved 20 march 2024, from http://www.rd.or.th /53537.html

The Revenue Department. (2023). Tax callection report for fiscal year 2014-2022. Retrieved 18 December 2023, from http://www.rd.or.th /310.html

Thongdeerawisuraket, P. (2019). Factors influencing the collection income tax when filing tax returns and paying online tax (e-filing). Academic Journal Bangkokthonburi University, 8(2), 169-181.

Visedsun, N., Piriyakul, M., Rummapor, W., & Sriprasert, A. (2022). The Structural causal relationship of factors influencing the Intention to comply with corporate Income tax laws of small and medium enterprises. Journal of Humanites and Social Sciences Nakhon Phanom University, 12(3), 195-214.

Wajeesat, S., & Sophaphong, P. (2019). Factors influencing the corporate income tax voluntory compliance of small and medium enterprise entrepreneurs. Journal of MCU Nakhondhat, 6(9), 4346-4363.

Wahyuni, A., Nugroho, M., & Murwato, O. (2023). Analyzing factors affects taxpayer compliance: The role of theory of planned behavior, demographic and psychographic variables in Banjarmasin, Indonesia. International Journal of Professional Business Review, 8(5), 1–27. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i5.1941

West, A. (2018). Multinational tax avoidance: Virtue ethics and the role of accountants. Journal of Business Ethics, 153(4), 1143–1156. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3428-8